10. Utrecht Convention Bureau

Utrecht sterker op de kaart zetten als de stad en regio voor het organiseren van internationale topcongressen. Dit doet Utrecht Marketing vanuit én met de Utrecht Congres Alliantie. In 2025 zet Utrecht Marketing vanuit de gezamenlijke en doelgerichte acquisitiestrategie (Strategische Congres Agenda, top 50) in op het acquireren van de in de top 50 genoemde congressen.

  • Het Utrecht Convention Bureau (UCB) zet volledig in op de acquisitie van internationale congressen passend bij het profiel van Utrecht, Heart of Health.
  • Het UCB start en bouwt het ambassadeursnetwerk van hoogleraren en CEO’s verder uit.
  • Om associaties over te halen (of hun keuze te bevestigen) om voor Utrecht als ideale congresstad en regio te kiezen biedt Utrecht Marketing ‘familiarisation trips’ en ‘site-inspections’ aan.
  • Naast de associatiemarkt richt het UCB zich ook op de corporate markt. Het UCB is er voor de stad én regio en biedt daarmee één zakelijk serviceloket (inclusief vernieuwd boekingsplatform) voor de hele regio Utrecht.
  • Het UCB organiseert events zoals Let’s Meet Utrecht en Locatietours in de stad en regio om de nationale corporate markt kennis te laten maken met Utrecht als dé bestemming voor (kleinschalige) evenementen en congressen.
  • Naast het organiseren van deze events wordt sterk ingezet op marketing om de nationale corporate markt aan te boren en te zorgen dat Utrecht continu top of mind is bij de zakelijke doelgroep. Ook worden middelen ingezet om de zichtbaarheid van het UCB te vergroten.
Utrecht Convention Bureau