2024 was hét jaar waarin de restauratie van de Domtoren werd afgerond en het icoon van Utrecht werd teruggegeven aan de stad. Dat is gevierd met De Dom pakt Uit, een campagne en activiteitenprogramma waarin de trots van Utrechters voor de Domtoren centraal stond.
Samen met 50 ondernemers, (culturele) instellingen en verenigingen zijn 30 uiteenlopende publieksactiviteiten georganiseerd in en rondom de Domtoren. Met een speciaal educatieprogramma werden alle 33.000 Utrechtse basisschoolleerlingen betrokken en de Sint Maartenactie heeft 800 tickets opgeleverd voor de Voedselbank Utrecht.
Ondertussen herstelden de bezoekersaantallen zich tot het niveau van voor de restauratie. 84.000 mensen bezochten in 2024 de Domtoren, een stijging van 50% t.o.v. 2023. Nog eens 8.400 bezoekers namen deel aan één van de stadswandelingen en fietstochten van Utrecht Marketing, een stijging van 34% t.o.v. het jaar ervoor.
De samenwerking op het Domplein met de Domkerk en Stichting Ondergronds Domplein (waar DOMunder en Paleis Lofen onder vallen) is in 2024 verder uitgediept. Met een inhoudelijk attractief programma is op 1 augustus stilgestaan bij het feit dat precies 350 jaar geleden het schip van de kerk instortte. Daarnaast is onder leiding van een kwartiermaker een stevige basis gelegd om de samenwerking de komende jaren verder uit te bouwen.
Via het project Van Dom tot steengoed, waarin al het restmateriaal dat vrijkomt tijdens de restauratie op een duurzame manier een herbestemming krijgt, zijn onder meer de dakleien van de Domtoren verkocht. Met de opbrengsten daarvan is een financiële bijdrage geleverd voor de nieuwe aanlichting van de Domtoren, die op 9 november door Koningin Máxima werd ontstoken.