Culturele Doelgroepenmodel
Utrecht Marketing verzamelt inzichten en kennis over het profiel en bereik van de bezoekers van de culturele instellingen in Utrecht en de provincie via het Culturele Doelgroepenmodel (CDM). Het model (met bijbehorende rapporten en dashboards) is in 2024 uitgebreid naar de regio en sluit naadloos aan bij de beleidsambities van de provincie Utrecht als het gaat om publieksstromen en de toepassing van data.
In 2024 hebben 98 instellingen (musea, podia, gezelschappen, festivals) individuele publieksanalyses gekregen. Ruim 72% van de deelnemers geeft aan dat het CDM toegevoegde waarde heeft voor de eigen organisatie en 86% zegt dat het CDM hen verder heeft geholpen bij de aanscherping van de marketing- en doelgroepstrategie van hun organisatie en/of dat zij een beter beeld hebben gekregen van hun huidige of potentiële publiek.
Verschillende workshops met diverse onderwerpen zijn door het jaar heen kosteloos georganiseerd om de instellingen te begeleiden bij de interpretatie van de analyses en te helpen met het toepassen van de uitkomsten. Gemiddeld volgde men 2,3 workshop per instelling.