Culturele Zondagen / UITfeest
Culturele Zondagen
Het afgelopen jaar organiseerde Utrecht Marketing vier Culturele Zondagen rondom de thema’s thuis, gezondheid, jong talent en nachtcultuur. Organisaties die meewerkten aan een Culturele Zondag beoordelen deze samenwerking gemiddeld met een 8,8. In totaal bezochten ruim 16.000 bezoekers de Culturele Zondagen die de evenementen een 8,01 gaven tegenover een 7,75 in 2023. De bezoekers bestonden voor 18,6 procent uit doelgroepen die midden- of laaggebruikers zijn van cultuur, waaruit kan worden afgelezen dat de Culturele Zondagen cultuurparticipatie bevorderen. Doelgroepen die niet snel in contact komen met cultuur zijn wel present op deze evenementen.
UITfeest
Het UITfeest bestond ook in 2024 uit een openhuizenprogramma en een aantal hubs waar Utrechtse culturele instellingen de start van het culturele seizoen vierden. Daarnaast was er een speciale samenwerking met de Dom pakt uit. Het UITfeest werd namelijk afgesloten met een spectaculaire silent disco waar ruim 1800 dansende Utrechters een levend middenschip vormden tussen de Domtoren en de Domkerk. Het UITfeest werd bezocht door 14.500 bezoekers, een stijging ten opzichte van 2023 van 45%.