4. Cultuurparticipatie

Utrecht Marketing streeft ernaar om meer diverse doelgroepen, inclusief doelgroepen die drempels ervaren bij cultuurbezoek, in aanraking te laten komen met de culturele sector. Het doel is om verbinding te creëren tussen doelgroepen en hen kennis te laten maken met kunst en cultuur.

  • Op de planning staan twee grote Culturele Zondagen: 6 april trapt Beating Heart de Dutch Health Week af en 6 juli vindt Utrechtse Nieuwe 2 plaats, dat Utrechts jong talent het podium biedt. 13 september wordt het culturele seizoen traditioneel geopend met het UITfeest.
  • Publiekswerk 2.0 wordt doorgezet in 2025. Voor het publiekswerk gebruikt Utrecht Marketing de methode participatief onderzoek: geen onderzoek naar mensen maar mét mensen. Met deze methode worden zij betrokken bij het in beeld brengen van drempels die ervaren worden om cultuur te bezoeken.
  • Half oktober organiseren wij het community diner waarbij sleutelfiguren en -organisaties uit het culturele- en maatschappelijke veld die zich gedurende het hele jaar bezighouden met publiekswerk samenkomen.
  • Voorzetting van het eind 2024 gepubliceerde online magazine Van kennis tot kunst, waarin aan de hand van inspirerende best practices van Utrecht Marketing en haar culturele partners de waarde van onderzoek voor organisaties wordt belicht.

Cultuurparticipatie