De laatste paar jaar investeren Centrummanagement Utrecht en Utrecht Marketing samen in data en onderzoek. Dit stelt ons in staat om proactief regie te voeren op de acties, evenementen, projecten en campagnes die we samen uitvoeren. In de monitor Trends in Bezoek staan verschillende kengetallen over het bezoek aan het centrum, denk aan bezoekersaantallen (inclusief bewoners), best bezochte straten in het centrum, bezoekmomenten per weekdag, bezoekmomenten per uur, verblijfsduur en herkomst.
Joost de Vries, strategisch onderzoeksadviseur Utrecht Marketing: ‘We zijn begonnen met het verzamelen van de data in de COVID periode (2021) waardoor er nu 4 jaar aan data beschikbaar is. De cijfers vormen de basis voor een constructieve en op feiten gebaseerde dialoog met stakeholders, overheden en andere belanghebbenden. Zeer waardevol om bijvoorbeeld te zien wat de geografische herkomst is van bezoek. Welk aandeel hebben Utrechtse bewoners in het bezoek aan het centrum?’
Herkomst
Opvallend is dat de horecagebieden en pleinen meer door de bewoners uit de stad worden bezocht dan de retailgebieden (horeca 37% versus retail 28%), terwijl de retailgebieden een breder verzorgingsgebied kennen en juist afhankelijker zijn van bezoek uit de provincie Utrecht (horeca 16% versus retail 23%) en bezoek van buiten de provincie (45%). De cultuursector is voor haar bestaansrecht beduidend afhankelijker van landelijk publiek (56%) en slaagt er met haar aanbod in om met name uit de provincies Noord- en Zuid Holland publiek aan te spreken.
Vanaf 2021 neemt het aandeel van mensen uit de rest van Nederland (totaal NL exclusief provincie Utrecht) binnen alle drie de sectoren (Horeca, Retail en Cultuur) toe.
Verblijfsduur blijft stabiel
Zaterdag blijft populairste dag, maar neemt in aandeel af voor retail en horeca.
Er is meer informatie beschikbaar. Het totale rapport is op verzoek op te vragen bij Utrecht Marketing.
Methode
De data wordt op kwartaalbasis verzameld en gerapporteerd door Perfect Place. Op basis van ‘geofencing’ van vooraf bepaalde gebieden (horeca – retail – cultuur) en locatiedata van apps op mobiele telefoons. De data is geaggregeerd om trends te identificeren. Alle verzamelde informatie is in lijn met de AVG wetgeving en niet herleidbaar tot individuele personen.