Trends in bezoek
Het aantal bezoekers aan het centrum blijft stijgen ten opzichte van 2023. Dit blijkt uit de rapportage Trends in Bezoek dat Utrecht Marketing samen met Centrummanagement Utrecht per kwartaal uitbrengt.
- Zo bezochten tot en met Q3 11 procent meer bezoekers de horeca, ontving de retail 3 procent meer bezoekers en steeg het aantal bezoekers aan cultuur met 8 procent. Ondanks deze stijging staan de omzetcijfers nog steeds onder druk door stijgende kosten voor arbeid, inkoop en energie.
- Zaterdag blijft de populairste dag voor een bezoek aan het centrum, gevolgd door vrijdag en zondag.
- Horeca: Zaterdag is populair tussen 11:00 en 16:00 uur met als piek lunchtijd 12:00 en 14:00 uur.
- Retail: Zaterdag is veruit de populairste dag om te winkelen, gevolgd door vrijdag en zondag.
- Cultuur: De weekenddagen zijn het populairst bij de gemeten cultuurinstellingen. De ochtenduren nemen door de jaren heen in aandeel toe van 30% naar 40%.
- Het aantal bezoekers dat uit de rest van Nederland (totaal NL exclusief provincie Utrecht) komt, neemt in alle sectoren toe. Wel valt op dat de horeca meer door de stadsbewoners worden bezocht. De retail heeft een breder verzorgingsgebied en is juist afhankelijker van bezoek uit de provincie Utrecht en de rest van het land. De cultuursector is met name onder landelijk publiek populair.
Lees hier de volledige rapportage.