Bezoekers Effect Monitor
Om meer te weten te komen over de bezoekers aan de stad biedt de Bezoekers Effect Monitor Utrecht uitkomst. Dit langlopende onderzoekstraject is Utrecht Marketing samen met Centrummanagement Utrecht in 2023 gestart.
De monitor gaat in op bezoekersmotieven, ondernomen activiteiten, verblijfsduur, bestedingen, vervoermiddel naar Utrecht, interesse in lokale producten/fietsen, bekendheid en waardering van campagnes. Elk kwartaal zoomen we bovendien in op actuele evenementen of thematische blokken (bijvoorbeeld type winkels of bekendheid musea/theaters/nachtleven).
De grote hoeveelheid data maakt het mogelijk om op een betrouwbare manier uitsplitsingen te doen naar leefstijlen (onze gewenste bezoekersdoelgroepen), mensen die met auto of trein komen of dag-, en verblijfsbezoekers.
Eind Q1 2025 zijn er verschillende factsheets beschikbaar via de Utrecht Marketing Kennisbibliotheek. Een voorproefje:
- Dagbezoekers komen relatief vaker naar Utrecht om te winkelen dan verblijfsbezoekers (31% versus 12%);
- Verblijfsbezoekers hebben vaker dan dagbezoekers een meer sociaal hoofdmotief, zoals het bezoeken van vrienden of familie (21% versus 15%);
- Zowel dag-, als verblijfsbezoekers zijn museumbezoekers, maar de verblijfsbezoekers hebben meer interesse in theater, nachtleven en musical dan de dagbezoekers.