'We baseren ons in feite op voortdurend onderzoek’

Op de site, sociale mediakanalen en in het magazine van UITagenda Utrecht vind je alles over het cultuuraanbod in de stad. Het online en offline platform verbetert zichzelf steeds op basis van onderzoek.

UITagenda Utrecht is er om stadsbewoners, dagjesmensen, (buitenlandse) toeristen en expats te informeren over het lokale cultuur- en uitgaansleven. ‘Door het zichtbaar maken van het rijke aanbod aan activiteiten willen we het bezoek aan theater, concerten, festivals en tentoonstellingen stimuleren,’ aldus Go de Roij van Zuijdewijn, teamleider Cultuur bij Utrecht Marketing. ‘We brengen cultuur naar het publiek, en het publiek naar cultuur. Dat we slagen in het eerste, kunnen we zien aan ons groeiende aantal online bezoekers, volgers en nieuwsbriefabonnees. Of dat ook daadwerkelijk leidt tot meer cultuurbezoek, is nog niet zo eenvoudig te meten. Maar wat we wel weten, is dat mensen door de informatie via de online UITagenda en het print magazine geïnspireerd worden om één tot vijf keer per jaar een culturele activiteit te bezoeken. Dat blijkt uit ons jaarlijkse lezers- en gebruikersonderzoek.’

 

‘Dankzij de informatie op UITagenda Utrecht bezoeken mensen vaker een culturele activiteit’

 

Van opera tot metal
Uit dat onderzoek valt ook af te leiden wie de lezers en gebruikers van UITagenda Utrecht zijn. Via de diverse kanalen wordt een gevarieerd publiek qua leeftijd bereikt. De meerderheid is vrouw en hoogopgeleid, ruim een derde is cultureel (zeer) actief en bezoekt meer dan zes culturele activiteiten per maand.

Om ook andere groepen te betrekken, probeert de UITagenda een zo breed en divers mogelijke selectie aan cultuuruitingen in de spotlight te zetten. ‘Van opera tot black metal, van klassiek toneel tot moderne dans, van traditionele schilderkunst tot experimentele video – en alles daartussenin,’ zegt Pam van der Veen, hoofdredacteur van UITagenda magazine. ‘We willen laten zien dat de stad voor elk wat wils te bieden heeft. Voor jong en oud, voor grote en kleine cultuurgebruikers, en voor liefhebbers van alle disciplines en genres. We willen een zo compleet mogelijke gids zijn.’

Vinger aan de pols
Het aanbod van UITagenda Utrecht is in feite gebaseerd op ongoing onderzoek: wat leeft er in de stad, wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van cultuur en uitgaan, waar ontstaan nieuwe plekken met bijbehorende activiteiten? Pam: ‘We houden voortdurend een vinger aan de pols. Behalve aan de gevestigde instellingen besteden we veel aandacht aan minder zichtbare events, zoals in de “verborgen parels” in de wijken. Ook zoomen we in op de rafelranden van de stad, de culturele hotspots waar het aanstormende talent groeit en bloeit.’
Een andere belangrijke taak die de UITagenda zichzelf stelt, is het signaleren van maatschappelijke trends. Veiligheid en inclusiviteit in het nachtleven, social design, duurzame mode, meer aandacht voor groen in de stad: het zijn allemaal onderwerpen die zowel online als offline aan bod komen in interviews, reportages, achtergrondverhalen, tiprubrieken en een portretseries. Go: ‘Op de site en de socials kunnen we zien hoe veel en hoe vaak mensen doorklikken op een item, en welke artikelen het beste gelezen worden. Dat geeft ons weer veel informatie over de behoeftes van onze bezoekers. En op basis daarvan kunnen wij steeds betere campagnes voor cultuur gaan draaien.’

UITagenda